Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 1 februari, 2011

Fina MinTekopp utmanade mig. Kul!

Hur länge har du bloggat?
Om man räknar med den gamla tidens traditionella hemsidor så har jag varit aktiv med någon typ av dagboksskrivande på nätet sedan jag gick i gymnasiet. Så sedan -98 typ. Blogg gick jag över till för en tre-fyra år sedan tror jag.

Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?
Många! Jag har fler bloggar på Bloglovin än jag kan räkna till. Det är bloggar jag följt sedan tidernas begynnelse, som Caroline och Mimmi. Det är bloggar som handlar i princip uteslutande om graviditeter, som Livet på landet och Nio månaders väntan. Det är bloggar som jag följer nästan enbart för att kika på de fina fotona, som Lisa med KrutRut och Anna-Karin. Å så är det bloggarna om retro i allmänhet och porslin i synnerhet, som Femtiotalsjakten och Porslinsbloggen. Kändisbloggar som Alex Schulman och Ebba von Sydow bevakas. Å så följer jag bloggar som jag aldrig går in på eftersom infon som Bloglovin bjuder på i listan duger, som Lou Reed i Tweed och Kändisbebisar.se. Kontra de bloggar som jag inte riktigt kan få nog av, som UnderbaraClara och Krickelin-Krickelin. Jag skall inte heller glömma de helt nyupptäckta bloggarna, som Lisa och Madeleine.

Av de bloggar du läser, hur många är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar?
De flesta är på något sätt dagboksanteckningar tror jag. Fast på olika sätt. Några få är nischade och handlar om ämnen.

Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Det tror jag?

Har du hittat en gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden
Det kan vara ganska svårt tycker jag. Jag är av naturen en ganska öppen personlighet. Men jag har lärt mig den hårda vägen att hålla igen något.

I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse?
Det tror jag att alla gör. Hade man skrivit enbart för sin egen skull kunde man ju skrivit i en pappersdagbok eller i Word liksom. För mig är det nog 70/30 kanske. 70 för att det är roligt och 30 för bekräftelse. Eller kanske 60/40.

Har du träffat människor irl, efter att ha träffat dem via bloggen?
Ja, många! Och i ”bloggen” räknar jag då också in den gamla tidens hemsida.

Tror du att det är skadligt för vissa personer att blogga?
För dem som skriver 90/10 bekräftelse/för att det är kul kan det nog vara påfrestande. Skadligt är kanske ett väl starkt ord?

Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig?
Jag får ågren när jag inte uppdaterar tillräckligt ofta. Och när jag inte skriver lika bra som många av de fantastiska människor vars bloggar jag följer.

Tror du att du fortfarande bloggar om 2 år?
Det är jag alldeles säker på. I någon form.

Utmaningen skickar jag vidare till Caroline, Mimmi, Jenny, Mia & KrickelinKrickelin.

Read Full Post »

Avkoppling

Avkoppling.

Jag försökte peppa mig själv med ett litet hemma-spa. Katten höll mig självklart sällskap. Christian Kjellvander sjöng. Jag låg länge, skummet försvann. Och när jag låg där kände jag inget alls i ljumsken. Sen filade jag fötterna, men de är ändå inte lena som babyhud nu. Kommer de någonsin att bli det?

Read Full Post »

Regn och rusk. Och en och annan vårlök.

Det spelar liksom ingen roll hur söta och våriga lökarna i fönstret är, när regnet smattrar med sådan kraft som det gör idag. Det är bara grått, både ute och inne. Jag har så ont i mina fogar att jag inte kan gå. Högra skinkan är så ond att jag ofta måste halta som om jag hade en obehandlad bruten fot. Hela högra sidan av min kropp är kaputt. Smärtan i ljumsken, som strålar hela vägen ner till knät och en bit upp i magen, är hemsk. Mensvärk gånger hundra. Hela tiden. Dag som natt. Sittande, liggande, stående. Och dessutom är mina läppar supertorra och blöder. Men jag har en saffransmuffin på diskbänken som jag snart skall mumsa i mig. Så helt kass är det ändå inte!

Read Full Post »